Digital tilstedeværelse og tillit

Ukens innhold

Den første uken med Digital Markedsføring er over og vi har kommet godt i gang med “digital økonomi og forretningsmodeller”. En ting Arne (vår foreleser) har snakket om denne uken som fanget mitt blikk var delingsøkonomi og tilliten den krever. Så ut av dette bestemte jeg meg for å skrive litt om tilliten som kreves for vår tilstedeværelse på internett og sosiale medier.

Arne har også sin egen blogg, sjekk den ut her: https://www.krokan.com/arne/

Sosiale medier og vår digitale identitet

Vi tilbringer timevis på telefonen vår hver dag for å sjekke nyheter, sende snaps, leie hus, bestille transport og poste innlegg og bilder. Sosiale medier har rett og slett blitt en stor del av hverdagen vår.

Ifølge SNL fikk sosiale medier først et solid fotfeste i Norge rundt 2007. Dette startet med at Facebook ble en internasjonal stjerne, for så å bli tilgjengelig på Norsk. Hopper vi frem 15 år, til 2022 har vi nesten uendelig med forskjellige sosiale medier som opptar vår hverdag. Sosiale medier har endret måten vi kommuniserer sammen, om det er på privaten, eller i skole- og jobbsammenheng. Vi bruker sosiale medier til å snakke med venner og familie, markedsføring, jobbmøter, skolearbeid/forelesninger, nyheter og for å finne nyttig informasjon.

Men hvor mye stoler vi på de sosiale mediene?

Når du er på sosiale medier deler du mye om deg selv. Du har et brukernavn, kanskje et profilbilde og kanskje en liten biografi om deg selv. I så fall har du jo allerede delt litt om deg, et bilde av deg, og kanskje ditt eget navn i brukernavnet til hele verden. Du har også kanskje lagt merke til at mange nettsider ber deg akseptere “Cookies”? Dette er ikke en søt liten kjeks som man kanskje skulle tro, men er det man kalle på norsk for informasjonskapsler. Disse informasjonskapslene vil midlertidig lagre informasjon om hva vi søker etter, ser på, hører på og liker på nettet, for å kunne tilpasse annonser. Hadde noen fortalt oss om dette for et tiår eller to siden at dette ville bli en dagligdags vane, er er jeg mer enn sikker nok på at mange ikke ville trodd på det og i hvert fall sett på dette som et enormt overtramp av vårt privatliv. Det som er litt utrolig, er at av en eller annen grunn har dette blitt en vanesak. Vi lar oss selv bli overvåket.

Tillit

Tillit er en ting vi mennesker snakker mye om, det å stole på noen og hvem man skal stole på. Det har rett og slett blitt et normalt spørsmål i løpet av vår hverdag, “Hvem kan jeg stole på?” og “Hvorfor skal jeg stole på deg?”.

Det å gi noen tillit, om det er å fortelle dem noe personlig vi ikke vil andre skal vite, om det er å fortelle noen en hemmelighet, låne bort bilen eller hytta vår, eller å åpne oss opp for noen, det er noe som skremmer oss. Vi er redde for å være sårbare. Og det å gi noen vår tillit, det gjør oss akkurat det, sårbare. Ofte så må tillit fortjenes før man mottar den, men hvordan har sosiale medier fortjent vår tillit? Og er egentlig alle klar over hvor mye tillit vi gir våre sosiale medier? Gjør dette oss sårbare?

Svaret er nok ikke helt svart hvit. Det er mange regler om hvordan vårt personvern skal ivaretas, men likevel opplever mange mennesker daglig at de opplever en form for svindel eller at identiteten dems blir stjålet. Jeg tenker det er noe man bare burde ha litt i bakhodet egentlig, det å være varsom og oppmerksom. Føler jeg meg trygg med at omverden vet så mye om meg?

Hva er sosiale medier? – https://snl.no/sosiale_medier

Hva er informasjonskapsler? – https://www.ung.no/nettvett/3720_Hva_er_informasjonskapsler-cookies.html

5 Responses

  1. Hei Elias, og gratulerer med blogg!
    Jeg så denne fordi du delte lenke og tagget meg på LinkedIn (i tillegg til at jeg finner den på andre måter også selvsagt).
    Du skriver personlig og godt og peker på dilemmaer som sosiale medier har skapt. Da jeg lagde min FB-profil i 2007 var det 3000 nordmenn på Facebook. 10 måneder senere rundet vi en million!
    Og den gang var det ingen som hadde fantasi til å tenke seg hva dette ville føre til.
    I kurset vårt skal jeg snakke om flere sider ved plattformer, delingsøkonomi, kunstig intelligens og andre teknologier som endrer samfunnet vårt (og dermed oss!) så du vil forhåpentligvis oppdage flere temaer som både kan interessere og skremme.

    Hilsen fra Arne

  2. Hei Elias

    Dette var et godt innlegg, og der merkes i kommentarene også 😀 Det er bare å ta med seg videre! Bra å lese at du har publisert innlegget på LinkedIn, så du kan føle deg fornøyd med dette! Eneste jeg har å utsette på innlegget, er at det ikke er med noen illustrasjoner 😀

    Tobias, studentassistent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *